Nyt fra arbejdsholdene
Oktober 2010

Høng


Kupe i Cxm 4508 klar til maling

 


Den anden kupe i Cxm 4508

I Cxm 4508 er arbejdet med klargøring til maling færdigt i den ene vognhalvdel og loftet har fået 1. gang hvid. I den anden vognhalvdel arbejdes fortsat med afrensning af løst maling. 

I Cr 3622 er den ene vognhalvdel nu, efter et omfattende slibearbejde, klar til lakering indvendigt. 

OHJ 24 har arbejdet koncentreret sig om lokomotivets ydre, så det bliver skærmet lidt bedre inden vinter.
Taget er malet færdigt og vognkassen er blevet renset og grundmalet på ny. Den grundmaling som lokomotivet fik mens det stod i Nykøbing Sj efter branden, var begyndt at løsne sig igen. 
Vognkassen får også et lag dæklak inden vinter. Til foråret skal vognkassen så spartles og males færdigt


OHJ 24 grundmalet på ny

 


Peder renser løs maling af
OHJ 24

 


OHJ 24 males i nattens
mulm og mørke

 

Baneafdelingen

...har taget Rangertraktor 2 i brug som drivkraft for en flishugger. Det har dog vist sig at kun de 3 cylindre arbejdede ordentligt, så traktoren er nu under reparation. 
Langs banen til Gørlev er et større oprensnings-arbejde i gang, hvor bevoksningen bliver klippet og grøfterne renset. 
Baneafdelingen arbejder også, i Gørlev, med graffiti afrensning på VL Yp 154, som er en del af det
Y-tog som er overtaget fra Skælskør-banen. Yp 154 er leveret til Skagensbanen i 1970 og hed oprindeligt SB Yp 1. Ym og Ys-vognen står stadig i Skælskør.

OHJ 38 i Kalundborg


Bundrammen OHJ 38

OHJ 38 er arbejdet med at bore dårlige nitter ud af bundrammen på kedlen færdigt. Der skal endvidere skiftes nogle få sidestøttebolte, men hovedparten ser rigtigt fine ud. 

 


Opmåling OHJ 38

Der er taget beslutning om at fremstille helt nye sidevandkasser og arbejdet er allerede gået i gang. 
Der arbejdes fortsat med opmåling af akselkasser mm. Både drivstangen og kobbelstængerne har runde lejer uden mulighed for mellemlæg, så opmålingen af akselkasserne, inden den sidste bearbejdning, skal være temmelig præcis. På f.eks. K 564 kan man lægge mellemlæg bag lejerne i drivstangen, hvis ikke afstanden mellem cylindermidten og midten af drivhjulet ikke passer helt. 
 


Overhederelement OHJ 38

www.ohj38.dk er der kommet nye billeder og en statusrapport