DSB Cu 4011

Personvogn

DSB Cu 4011

Vognen blev overtaget fra Kolding Lokomotivklub i 1976 i bytte for en anden vogn.

Oprindeligt havde vognen i den ene ende et lille toilet med indgang fra sidegangen og ved siden af en togførerkupe med indgang fra endeperronen. I 1951 blev vognen ombygget til brug på Svendborg-banen. Ved denne ombygning blev togførerkupeen sløjfet og toilettet bygget dobbelt så stor. I kupeerne monteredes lædersæder i stedet for de oprindelige træbænke. Vognen er altså bevaret som som den så ud i 1951. 

Vognen har også det oprindelige balancepuffer system, som ellers blev fjernet i DSB tiden på de fleste af de vogne der havde det. Systemet virker ved at pufferne er indbyrdes forbundet via vinkelarme og trækstænger. Når puffen i den ene side, ved kurvekørsel, således trykkes ind, presser systemet puffen i den anden side ud. I forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på vognen foretaget i Høng i 1998 og 1999, blev en stor del af undervognen under begge endeperroner skiftet. I den forbindelse blev balancepuffer systemet også renoveret så det er bevaret for eftertiden. 

Teknik: 

Byggeår
1924
Fabrikat
Scandia, Randers, Danmark
Ejerforhold
Danske Statsbaner
Længde
14,4 m
Akselantal
2
Vægt
20 t
Indretning
6 kupeer og toilet
Siddepladser
48
Standarder
3. kl. lædersæder (opr. træbænke)
Øgenavn
Rystevogn