MT 226

Arbejdskøretøj

Motortrolje MT 226

Trolje MT 226 er bygget Deutsche Bundesbahn i 1972 som en del af en større serie troljer, type KLV-53. Denne type af troljer blev bygget i flere leveringer af mange forskellige fabrikker mellem 1967 og 1983.

Troljens DB litra var KLV-53 0226. Den var udstyret med en slags lastbilkobling i begge ender, så der kunne medbringes en anhænger.

Troljen blev ombygget i 1997 ved Mainische Feldbahnen, Swerte-Ruhr, bl.a. med regulær pufferplanke med almindelige puffer og simpel trækkrog i begge ender.

Herefter blev troljen samme år solgt til det tyske privatbaneselskab KEG (Karsdorfer Eisenbahngesellschaft gmbH).

KEG gik i betalingsstandsning i 2004 og troljen er herefter kommet til entreprenørfirmaet Petri og Hausted A/S i Danmark. Ved Petri og Hausted fik troljen nummeret 2476 og blev brugt i Københavnsområdet.

Troljen er udstyret med trykluftbremse samt en Atlas kran.

Vestsjællands Veterantog har overtaget troljen i november 2008 og den ankom på lastbil til Gørlev, hvor den nu er stationeret. VSVT har litreret troljen MT 226.
 

Teknik: 

Byggeår
1972
Fabrikat
Waggon Union (Deutsche Waggon und Maschinenfabrik)
Byggenummer
16737
Ejerforhold
Deutsche Bundesbahn (DB) med litra KLV-53 0226
Drivkraft
6 cylindret Deutz dieselmotor
Længde
7000 mm
Vægt
8 t