LNJ M4

Triebwagen

Leider wurde diese Seite nicht (vollständig) ins Deutsch übersetzt

LNJ M 4

M4 er bygget til DSB. Den hed oprindeligt DSB Me 33, men i 1937 blev den solgt til Lyngby-Nærum-Jernbane (LNJ).

DSB ønskede ikke at man skulle koble for store tog på de små vogne, så derfor fik de centralkobling, men i 1932 fik den puffer, hvilket er grunden til, at den er så lang i fronten.
M 4 er bygget med en 100hk Continental benzinmotor. Den blev først udskiftet i 1990`erne med en 120 hk motor, da den gamle var slidt op. M 4 er sammen med VNJ M 2 de mest originale vogne der er bevaret, da de aldrig er bygget om på nogen måde.

Efter at M 4 blev solgt til LNJ, fjernede man toilettet i vognen, da banen kun er 7,8 km lang.

Motorvognen blev fra 1958 kun anvendt til godstransport. Den blev i 1960 hensat bag remisen i Jægersborg. I 1975 blev den solgt for 1000 kr., til Nordsjællands Veterantog (NSJK), der istandsatte den. LNJ havde fjernet alt inventaret i vognen, da de brugte den til mandskabsrum for banepersonalet. Ved hjælp af noget inventar fra et S-tog, blev M 4 køreklar i 1975 til LNJ`s 75 års jubelæum.

M 4 blev frem til år 2000 holdt kørende, men efter at NSJK mistede deres "makkervogn" til M 4, blev den efter LNJ`s 100 års jubilæum hensat bag remisen igen.

I 2012 blev der indgået en lejeaftale mellem Vestsjællands Veterantog og NSJK, og motorvognen kom til Høng. Vestsjællands Veterantog lavede M4 køreklar på kun 3 måneder. Siden sommeren 2012 har den været anvendt i VSVT's veterantog.

Teknik: 

Byggeår
1927
Fabrikat
De Forenede Automobilfabriker (Triangel)
Byggenummer
1109
Ejerforhold
DSB (til 1937) - LNJ (1937-1975)
Drivkraft
Benzin
Maks. hastighed
60 km/t
Længde
11600 mm
Vægt
15 t
Siddepladser
33 + toilet (senere fjernet)