Personvogn
Der var 2 storrumskupeer med 3. kl. samt toilet og togførerrum midt i vognen. Alle sofaerne var polstrede med læderbetræk.
Vognens aksler har rullelejer i modsætning til rystevognenes glidelejer.
Vognen er bygget som nærtraffikvogn til banerne omkring København. Derfor har den også et indgangsparti midt i vognen, så ind og udstigning kan foregå hurtigere.
Visse af Cr-vognene blev ombygget med lukkede endeperroner, men Cr 3622 har de originale åbne endeperroner. Vognen gennemgik en mindre ombygning i 1946, bl.a. blev togførerrummet fjernet og erstattet med siddepladser. Bortset fra det er vognens indretning original.
Cr-vognene var i brug til sidst i 1960'erne og har kørt på de fleste af DSB's strækninger. Cr 3622 var i en periode stationeret i Vestsjælland og har formentligt kørt på Slagelse-Værslev-banen.
Vognen blev købt fra DSB i 1968 og var i årene 1981-2003 i drift på veteranbanen Mariager-Handest. Herfra overtog Vestsjællands Veterantog vognen i oktober 2004. Vognen skal revideres inden den må benyttes i veterantoget igen.
Følg arbejdet under Nyt fra arbejdsholdene.
Vognen har 78 pladser i 2 storrumskupeer samt toilet.
Se også opslag på:
Teknik:
Fabrikat | Scandia, Randers, Danmark |
Byggeår | 1929 |
Indretning | Midtgang |
Ejerforhold | Danske Statsbaner (DSB), Nu DJK/VSVT |
Akselantal | 2+2 |
Antal siddepladser | 78 |
Maks. hastighed | 100 km/t |
Længde | 19.45 m |
Totalvægt | 34 tons |