Artikler
2021
Tekst og fotos: Ole-Chr. Munk Plum, 24/8-2021
Lørdag eftermiddag (21/8-2021, red.) var der premiere på Madam Blå’s tog hos Vestsjællands Veterantog, og gæsterne fik sig en unik oplevelse sammen med togets personale og frivillige aktører, der skabte en 1950’er stemning omkring togturen.
Dagen startede med, at alle aktører og personale på toget blev instrueret i de forskellige roller. Bordene i cafévognen var dækket op.
Da toget var kørt til perron, ankom gæsterne, der fik billet og anvist plads i toget. Rejsegods, kufferter m.m. blev læsset ind i pakvognen af stationens portør, og snart var det tid til afgang.
På turen til Gørlev fik den ene halvdel af passagererne serveret eftermiddagskaffen med boller i cafévognen, og de andre passagerer fik serveret Raw Cider i en anden vogn, som derfor blev nævnt ”boblevognen”. På hjemturen byttede de to grupper plads. Både bagværk og Cider kom fra lokale leverandører.
Undervejs standsede toget bl.a. ved Bøstrup å. Lars og Ole-Chr. fortalte om landskabet omkring Bøstrup å og Hallenslev Hede, om Gørlev Sukkerfabrik og resterne af de tidligere slambassiner samt om Værslevbanen og naturligvis om Vestsjællands Veterantog.
Under opholdet i Gørlev fik DSB K 564 vand fra den gamle vandkran, og passagererne blev underholdt bl.a. med 1950’er musik og sange fra den medbragte rejsegrammofon. For turens ældste passager, næsten 91 år, samt for andre dukkede minderne op fra gamle dage, og der blev snakket om den svundne tid, hvor det var ”Richs, der driks, men Danmarks, der dur”.
"Tante Blå, Tante Grøn og Tante Lille", frivillige aktører fra Oplevelsescenter Nyvang, benyttede lejligheden til at få en "Veterantogs øl" med hjem.
Vores herlige tog blev foreviget i det pragtfulde sommervejr, og serveringspersonalet fra café-vognen kunne slappe lidt af på den åbne endeperron.
Efter næsten tre timer var toget tilbage i Høng. Passagerer og personale, skiftede fra scenen i 1950’erne tilbage til nutiden.
Vestsjællands Veterantog gentager helt sikkert Madam Blå’s tog i sommeren 2022. Så kan du evt. være med som personale på toget, aktør eller som en velkommen gæst.
På grund af coronasituationen er Julemandens tog søndag den 19/12 aflyst!
Kunder, der har købt billet online til søndag den 19/12 har fået direkte besked pr. mail.
Vestsjællands Veterantog ønsker alle
en rigtig glædelig jul
og et godt nytår.
Vi ses igen i 2022.
TV Øst var med på Julemandens tog lørdag den 11. december 2021.
2020
Vestsjællands Veterantog kan i sommeren 2020 glæde passagerer med at billetter sælges til halv pris når man kører med Dit Veterantog.
Regeringens "Sommerpakke" til fremme af kulturliv betyder, at vi får tilskud til at køre veterantog i skolernes sommerferie, dvs. kørslerne 5/7, 12/7, 19/7, 26/7 og 2/8.
Se køreplanen på www.dit-veterantog.dk
Spred gerne dette rygte, så vi kan få toget fyldt op til det tilladte antal passagerer.
Bemærk at der trods alt er begrænset plads i de tre vogne, når der skal holdes én meters afstand til andre passagerer.
Kom i god tid, hvis du vil med toget og følg togpersonalets anvisninger om billettering og siddeplads i toget.
På grund af Covid-19 er vi ekstra påpasselige med at holde afstand og at bruge håndsprit og afvaskning. Der vil derfor på disse ture ikke være adgang til førerrummet i triangelmotorvognene.
2018
Damplokomotivet OHJ 38 er atter køreklar
Søndag den 29. april 2018 præsenterede Vestsjællands Veterantog damplokomotivet OHJ 38 på en tur på Høng-Tølløse banen efter 14 års revision. Lokomotivet blev bygget af Henschel i Tyskland i 1917 til Sydfynske Jernbaner, SFJ nr. 33..
I 1949 kom lokomotivet til Danske Statsbaner, DF 130, og i 1960 solgtes det til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane. Da denne bane lukkede i 1968, blev lokomotivet købt af Odsherreds Jernbane og sat i stand som OHJ 38 primært til brug ved snerydning.
OHJ 38 blev brugt til snerydning i flere omgange, og i 1979 blev lokomotivet landskendt for snerydning på Høng-Tølløse Jernbane, hvor OHJ 38 endte med at vælte i snedriverne mellem Ruds Vedby og Kulby.
I 1981 overtog Dansk Jernbane-Klub OHJ 38 for eftertiden, og det var i drift ved Vestsjællands Veterantog frem til 1989, hvor lokomotivet blev hensat for revision.
I 2003 indgik Asnæsværket og Vestsjællands Veterantog aftale om, at OHJ 38 kunne blive revideret på Asnæsværket med folk fra værkets pensionistklub. Efter 14 års arbejde, hvor OHJ 38 har været adskilt til mindste del, er lokomotivet igen køreklart og godkendt til kørsel af Trafikstyrelsen.
Som en forsmag på de kommende kørsler med OHJ 38, blev lokomotivet præsenteret søndag den 29. april. Der kørtes Høng-Slagelse-Tølløse og retur til Høng med stop ved alle stationer.
OHJ 38 – historien om et lokomotiv
OHJ 38 har sin helt unikke historie, og i forbindelse med præsentationen udgav Dansk Jernbane-Klub bogen ”OHJ 38 – historien om et lokomotiv”. Den er skrevet af Peter Jørgensen, Ole-Chr. M. Plum og Lars Viinholt Nielsen. Bogen er en hyldest til ’38’-holdet på Asnæsværket for indsatsen med at revidere lokomotivet, men også historien om et lokomotiv, der er en levende del af dansk industri, trafik- og ikke mindst kulturhistorie.
Der er lavet en ny oversigt over billeder fra Dit veterantog / VSVT.
Billedserien kan ses ved at klikke på "Billeder" i menuen under "Om os".
2016
2013
Hermed indkaldes der til generalforsamlinger i
Vestsjællands Veterantog og Støtteforeningen for Vestsjællands Veterantog.
Støtteforeningen for vestsjællands Veterantog søndag d. 17 marts 2013 kl. 12,30
Med følgende dagsorden.
1. Valg af dirigent.
2. Valg af referent.
3. Formandens beretning.
4. Forelæggelse af det reviderede regnskab.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Valg til bestyrelsen, supleant, revisor og revisorsuppleant.
7. Eventuelt.
Vestsjællands Veterantog søndag d. 17 marts 2013 kl. 14.00
Med følgende dagsorden.
1. Valg af dirigent.
2. Valg af referent.
3. Beretning om VSVTs virksomhed i 2012 og oplysninger om planerne for 2013.
4. Godkendelse af det reviderede regnskab 2012 og budget for 2013.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Valg til bestyrelsen, supleant, revisor og revisorsuppleant.
7. Eventuelt.
Forslag til optagelse under pkt. 5 skal være formanden i hænde senest 7 dage før generalforsamlingen.
Generalforsamlingerne afholdes i klubhuset Jernbanevej 10 4270 Høng.
Der vil blive serveret kaffe med brød m.v.
Handelsafdelingen vil være tilstede.
2012
Generalforsamling i
Støtteforeningen for Vestsjællands Veterantog
Søndag d. 25. marts 2012 kl. 12.30
Dagsorden.
1. Valg af dirigent.
2. Valg af referant.
3. Formandens beretning.
4. Forelæggelse af det reviderede regnskab.
5. Behandling af indkomne forslag.
6. Valg til bestyrelsen, supleant, revisor og revisorsuppleant.
7. Eventuelt.
Generalforsamling i
Vestsjællands Veterantog
Søndag d. 25. marts 2012 kl. 14.00
Dagsorden
1. Valg af dirigent
2. Valg af referent
3. Beretning om VSVT i det forløbne år og oplysning om planer for det kommende år
4. Godkendelse af det reviderede regnskab.
5. Behandling af indkomne forslag
6. Valg til betyrelsen, supleant, revisor og revisorsupleant.
7. Eventuelt
Generalforsamlingerne afholdes i Ringsted Kulturhus, Søgade 3 4100 Ringsted.
Der vil blive serveret kaffe med brød m.v.
Handelsafdelingen vil være tilstede.
Jernbanemøder i efteråret 2012:
Onsdag 3. oktober kl 19.00:
Robert Fischer kommer og fortæller om jernbanrejser i Yorkshire og Skotland.
Onsdag 7. november kl. 19.00:
Peer Kurland viser og fortæller om årets gang på jernbanerne.
Peer vil også vise en del billeder fra Skælskørbanen.
Onsdag 5. december kl.19.00:
John Wilcke viser billeder m.v. fra sin store samling af jernbanefotos.
Samme aften holder vi, traditionen tro, årets juleafslutning.
Alle møder holdes i
Ringsted Kulturhus
Søgade 3
4100 Ringsted.
Det koster 30,- kr. at deltage i møderne, de dækker også forplejning.
Ved alle møder vil Skælskørbanens salgsafdeling være tilstede.
Vi håber på stort fremmøde, hvor alle er velkomne.
Søndag 7. oktober: Jernbanesamler marked i Valby Kulturhus, Toftegårds Plads Valby.
Handelsafdelingen vil være tilstede.
Søndag 21 oktober: VSVT udstiller i Tømmeruphallen v/Kalundborg,
det er Kalundborg Modeljernbaneklub der afholder deres store byttedag.
Handelsafdelingen vil være tilstede.
2011
En gammel drøm er ved at gå i opfyldelse Vestsjællands Veterantog bygger vognhal i Høng
|
2010
Fusion mellem SSB og VSVT
I efteråret 2009 har der været travlhed for, at bevare strækningen Næstved-Slagelse og Dalmose-Skælskør til Veteranbane. Skov og Naturstyrelsen overtog de 2 nævnte strækninger fra Banedanmark, og i denne forbindelse gav Nordea fonden flere millioner til, at etablere naturstier på de nævnte strækninger. De 2 kommuner Slagelse og Næstved bakkede projektet op. Skælskørbanen (SSB) kørte veterantog mellem Skælskør og Tjæreby. SSB har tidligere kørt på de 2 strækninger. SSB har haft forhandlinger med Slagelse kommune samt Skov og Naturstyrelsen. Da disse forhandlinger ikke førte til muligheder for, at køre på nogle af strækningerne blev det besluttet, at indkalde til ekstraordinær generalforsamling for, at beslutte hvad man nu skulle gøre. SSB har haft forhandlinger med Østsjællands Veterantog i Køge og VSVT i efteråret. Der har været en del presseomtale i lokale aviser om hvor SSBs fremtid lå. VSVT har overfor pressen sagt, at beslutningen om hvad der skulle ske lå hos SSBs medlemmer. SSB havde ekstra ordinær generalforsamling den 28. november 2009, hvor der var fremmødt 23 medlemmer. Stemmeafgivningen var følgende 2 blanke og 21 for at fusionere med VSVT. Vi er glade for, at denne afstemning var så tydelig, at man ønskede at fusionere med VSVT. De 2 bestyrelser har holdt møder bla.a om hvordan vi får integreret medlemmerne i VSVT og vi har derfor planlagt dialogmøde onsdag 25 februar 2010 kl. 19.30 Søgade3 4100 Ringsted . . SSBs har ca. 110 medlemmer der vil blive tilbudt medlemskab af DJK. De vil også få mulighed for at blive medlem af støtteforeningen. SSB fortsætter til deres generalforsamling i marts, hvor de nedlægger foreningen. VSVT har også generalforsamling i marts, og vi har derfor valgt, at holde den samme sted som SSB. SSB afholder deres generalforsamling først hvorefter SSB medlemmer kan deltage i VSVTs, hvis de ønsker at være medlem her. DJK har været repræsenteret ved det sidste møde med bestyrelserne. SSB har en aktiv gruppe der har vedligeholdt SSBs sporanlæg med diverse værktøjer, så det vil derfor styrke vores baneafdeling at få tilført ressourcer i vedligeholdelse af Høng-Gørlev sporet. SSB har endvidere en skare af medlemmer der kan indgå i vores organisation med ideer og arbejdskraft så vi fællesskab kan få opfyldt mange af vore planer. Her tænker jeg især på stationsmiljø i Gørlev. Genoplivning af klubblad, istandsættelse af kørende enheder samt administrative opgaver. SSB råder over et Y-tog, en Triangel vogn og et par troljer der er i revision. Derudover er der diverse andet materiel, der ikke er i revision. SSB og VSVTs bestyrelser samt DJK vil i fællesskab beslutte hvilke enheder der skal til Høng og hvad der skal opbevares af DJK samt hvad der skal skrottes. |
2009
|
Skrevet af:
2008
Vestsjællands Veterantog har transporteret diesellokomotivet OHJ 24 fra Nykøbing Sj. til Høng
Ved en brand i remisen i Nykøbing Sj den 6. februar 2005 blev diesellokomotivet OHJ 24 stærkt beskadiget. Efterfølgende købte Vestsjællands Veterantog/DJK OHJ 24, der er bygget af Frichs A/S i 1952, af Vestsjællands Lokalbaner.
Gennem det sidste par år har en gruppe medlemmer af DJK arbejdet med atter at få diesellokomotivet køreklart. Arbejdet er foregået i den del af remisen i Nykøbing Sj., der ikke var blevet beskadiget ved branden.
Vognkassen er blevet slebet ned og efterfølgende rustbeskyttet.
Vestsjællands Veterantog har haft pladsen til OHJ 24 i Nykøbing Sj. på "lånt tid", og nu vil VL inden for kort tid nedrive den faldefærdige remise.
Lørdag den 26. januar er OHJ 24 derfor transporteret fra Nykøbing Sj. til VSVT i Høng med VL MY 105 som trækkraft.
Tidligt lørdag morgen blev OHJ 24 trukket ud af remisen i Nykøbing Sj., og snart startede køreturen mod Høng i regn og blæst. Omkring kl. 12 nåede materieltoget til Høng.
Inden VL MY 105 returnerede til Holbæk, blev damplokomotivet ØSJS nr. 6 flyttet fra remiseområdet til læssesporene i den sydlige ende af Høng station. OHJ 24 er også placeret på læssesporene indtil videre, da der ikke er plads til den ved remiseområdet på grund af revision af vogne, bl.a. løftning for eftersyn af hjul og lejer. Når disse arbejder er afsluttet vil OHJ 24 blive flyttet til VSVT's remiseområde.
Skrevet af:
Foto::
|
Hvis Jan Erik Johansson fra Gørlev var et damplokomotiv, ville han uden mindste tvivl være en lille stærk maskine med enorm trækkraft. Klar til opgaver af alle slags, fra de mest beskidte med sod og snavs, til kongelig kørsel med rød løber.
En tilfældighed betød, at Jan Erik Johansson for blot nogle få år siden, blev opmærksom på, at der gik en lille flok farverige mennesker og rodede med veterantog i den gamle Høng-Tølløse Jernbane-remise i Høng.
Som bestyrelsesmedlem i VSVT, tog han i 2006 initiativ til stiftelse af Støtteforeningen for Vestsjællands Veterantog, satte sig på formandsposten, og har siden arbejdet ihærdigt med at skaffe flere interesserede til arbejdet med veterantoget. Blandt initiativerne er opfordringen til beboerne i Gørlev og omegn, om at komme og medvirke til klargøringen af sporet mod Høng, så Gørlev igen kan få damptoget til byen. I den anledning er Jan Erik blevet udnævnt til Baneformand med ansvar for strækningen, som der er ikke kørt på, siden han blev viet med Jette foran lokomotivet i sommeren 2006. Et andet initiativ er forberedelser til en "Åbent Hus Dag", når foråret kommer til Høng. |
Jan Erik, der tjener til føden på skiltevirksomheden G.P. Serigrafi i Gørlev, knap 20 meter fra bopælen, har et ganske særligt talent, som alle foreninger, der bygger på frivillig ulønnet arbejdskraft, må misunde Vestsjællands Veterantog. Han går lige og ubesværet i folk med et skævt smil og en ildhu, der skaber de mest utrolige kontakter, til fordel for en vestsjællandsk turistattraktion, der byder på levende og ægte oplevelser for hele familien.
Når Jan Erik en sjælden gang holder rigtig fri, pusler han omkring en af sine seks-syv volvoer. Mest en stor sorte Volvo 740. Den kører som smurt.
Skrevet af:
Foto::
- Vi har med interesse læst, at Tommy Dinesen overvejer en fremtid som fyrbøder i Vestsjællands Veterantog og det vil vi gerne kvittere for. Støtteforeningen vil derfor udnævne Dinesen til æresmedlem og tilbyde ham en plads på lokomotivet, når vi kører den første tur til Gørlev, siger Jan-Erik Johanson, formand i Støtteforeningen for Vestsjællands Veterantog.
- Som lokale ildsjæle, der blot syntes det er sjovt at arbejde med det gamle tog og skabe en levende turistattraktion, har Vestsjællands Veterantog derfor rigtig meget brug for opbakning fra byen og dens opland, siger Jan-Erik Johanson, der selv bor i Gørlev. |
Skrevet af:
Foto::
- Jan-Erik kan tale en ko ud af en kløvermark. Per Andersen, der er fra Kirke Helsinge, har for en kort stund standset sin minigraver og ser ud over arealet ved den gamle Gørlev Station. Solen skinner ned fra en kølig blå himmel, men de godt 20 personer omkring maskinen fra Per´s entreprenørfirma, fryser ikke. Tværtimod.
|
Skrevet af:
Foto::
Gørlev station ligger knap halvvejs på den 33 kilometer lange DSB-strækning Slagelse-Værslev, indviet 1898, som forbindelse til Nordvestbanen Roskilde-Kalundborg. Stationsbygningen, i røde mursten og oprindeligt med sort skifertag, er tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wench og opført af lokale håndværksmestre.
|
Skrevet af:
Foto::
Strømforsyningen til videoovervågningen afbrudt, remiserne, en togvogn og pakvognen gennemrodet, da hærværksmænd natten til fredag den 25. april brød ind hos Vestsjællands Veterantog.
- Vi har sgu ikke tid til det her, siger en ærgerlig Jens Leithoff, Vestsjællands Veterantog, der fredag den 25. april atter kunne konstatere indbrud i den gamle remise bag det tidligere Høng Rådhus.
Hærværksmændene er kommet ind i stenremisen gennem vinduet ved båndpudseren, efter at have fjernet fire ruder. Som noget af det første, er de gået efter videoovervågningen og de har muligvis haft forhåndsviden. Under alle omstændigheder, har de fundet og afbrudt strømforsyningen til videoovervågningen og er derefter fortsat med at rode rundt i skabe og skuffer med værktøj, uden tilsyneladende at stjæle noget.
Efter at have åbnet den store port, er tyvene fortsat mod Cu 4160, hvor gavlruden er sparket ind. Her har de smadret toiletruden og en af tyvene har også benyttet toilettet, da der, som kun Jens kan sige det: "Var tydelige spor af en soldat på svellerne under vognen."
Førstehjælpskassen fra togførerkupeen blev gennemrodet og forbindinger flået i stykker og et lille foto fra en af kupeerne flået ud af væggen.
- Herefter er hærværksmændene gået mod træ-remisen, hvor de har klippet hængelåsen op og taget sig tid til at drikke en pilsner. Sandkassen på tenderen er blevet åbnet og smøreklapperne på de to første akselkasser åbnet og midterste smørevæge taget ud.!! . Ja, forstå det, hvem der kan, siger en hovedrystende Jens Leithoff.
Endelig er tyvene gået til Eh 6762, har klippet låsen op og gennemrodet vognen og souvenirlageret. Efter optælling kan det konstateres, at der mangler en mulepose der så, måske, er det eneste udbytte indbrudstyvene har fået med sig.
Endelig blev brandøksen i Eh-vognen fjernet og senere brugt til at hugge i sidebeklædningen på Cu 4011.
- Udenfor har de så moret sig med at tømme tre pulverslukkere og smidt værktøj alle vegne, siger Jens Leithoff, der omgående meldte hændelsen til landbetjenten, der kom til stede og optog rapport.
Også den lokale SSP medarbejder, Brian, dukkede op, ligesom verdenspressen kom til stede med blok og fotografiapparat, så indbruddet kunne omtales i avisen samme dag.
Skrevet af:
|
Skrevet af:
Foto::
Skrevet af:
|
Skrevet af:
|
Skrevet af:
|
Skrevet af:
|
Skrevet af:
Foto::
|
Skrevet af:
Foto::
Har du lyst at være med til at arbejde på veterantoget, er du altid velkommen til at kigge inden for i remiserne på Høng station, hvor der arbejdes hver tirsdag aften samt på lørdage. Du kan naturligvis også møde os på veterantoget, når det kører, eller du kan kontakte Carl Otto Jensen på tlf. 20 42 54 55. Får du "blod på tanden" og bliver medlem af Dansk Jernbane-Klub, kan også du måske blive uddannet til togfører, fyrbøder m.m. |
Skrevet af:
Foto::
|
Skrevet af:
Foto::
Vestsjællands Veterantog sætter yderligere kul på stemningen under Gørlev Kulturnat - Gørlev Kulturnat er et spændende lokalt arrangement vi naturligvis er en del af, nu hvor vi igen kører med damptog mellem Høng og Gørlev. Og det bliver med fuld musik i cafévognen, lover driftsbestyrer i Vestsjællands Veterantog, Jan Bo Pedersen. Fra midt på eftermiddagen til ud på aftenen tilbyder Vestsjællands Veterantog alternativ transport fra Høng til centrum af begivenhederne under Gørlev Kulturnat, der i anledning af "Sangens år 2008" vil byde på masser af sang og musik. - Under togets sidste ophold på Gørlev Station fra klokken 19.40 til 22.40, vil der være musik i togets cafévogn, hvor der også sælges drikkevarer, siger veterantogets baneformand, Jan-Erik Johansson, Gørlev. Vestsjællands Veterantog har den 10. august afsluttet årets plankørsler med tog mellem Nykøbing Sj. og Asnæs. Toget er nu atter hjemme i Høng, hvor der atter sættes atter fuld damp under det 109 år gamle damplokomotiv og rystevognene, når der fredag den 29. august køres Høng-Gørlev retur, med børnehaver, SFO'er og fritidsordninger fra hele kommunen og dagen efter køres til Gørlev Kulturnat. Medlemmerne af Vestsjællands Veterantog ser frem til to dage med tog mellem Høng og Gørlev primært for borgerne i Kalundborg Kommune. Med disse kørsler vil mange kunne få glæde af den del af den fælles kulturarv, som veterantogsfolkene forsøger at holde på skinner. Yderligere oplysning kan fås hos driftsbestyrer Jan Bo Petersen, tlf. 23 40 96 26. |
Weekenden startede i børnehøjde, da i alt 600-700 børn fra Kalundborg Kommunes børnehaver, SFO'er og fritidsordninger, havde takket ja til en togtur mellem Høng og Gørlev. Invitationen er en del af samarbejdsaftalen mellem Vestsjællands Veterantog og Kalundborg Kommunes Kultur & Fritidsudvalg, efter overtagelsen af Gørlev-sporet. |
Foto::
|
Foto::
|
Skrevet af:
Foto::
|
2007
|